i finally developed the film rolls that i'd gotten in shanghai 2016. it was notorious film roles that someone unofficially put the films for cinema into film rolls for photography. so it still has anti halation backing that photography film doesn't have. i should have removed it but no stores accept to do.
so after all i did it by monochrome process. but it was enjoyable! thanks to advices by cinematographer, Mr. Koichi Furuya. i remember that when i selfdeveloped "Kodachrome 64" with Mayumi Hosokura. thank you so much at that time, too. ついに、上海で五年前くらいに手に入れたフィルムを現像した。これは非公式で映画フィルムが写真用ロールに詰め込まれて売られてるもので、裏にハレーション防止の層があって、それを取り除かなくてはならず、どのお店に頼んでも断られていた。 なので撮影監督の古屋幸一さんにアドバイスをいただきながら、モノクロ現像しました。 結果、最終的にはモノクロ現像+お湯に重曹にしばらくつけたあとこすると、黒い層が溶けて剥がれ、傷は残るもののいい感じにできたのですが、 一本目はその層が分厚い感じで全然溶けなかったり、 乾かすとどれもフィルムの色が異なり、本当に面白いフィルムでした。 コダクロームを細倉真弓さんに教えてもらいながら現像したときを思い出しました。 こちらもモノクロ フィルム現像は印象深いです。 --- 先日は自分よりだいぶ若い友人のお父さんが助監督で参加されていたというロマンポルノの作品(『団鬼六の妖艶能面地獄』)をVHSでみんなで色々言いながら観て、VHSというものの良さ、(ツッコミどころはたくさんあったが)ロマンポルノの(規制を自然にくぐり抜けるために工夫されたと思われる)不思議なズレ方をした官能の演出の豊かさ、上映を前提とし「映画」であろうとする、芸術として完成させようとする意志を実感した。 機会があるごとに、自分が観た映画の全体像を思い出そうとするけど、タイトルも思い出せない映画を大量に観た時期があり、いわゆる表に出ている名作よりも、そういったタイトルも忘れてしまってもう2度と巡り会えない作品、レアな作品群に大きな影響を与えられているんだろうと思う時がある。『妖艶能面地獄』の評価は私はわからないのだが、偶然の出会いと言う意味では、そういった映画といえばなんでも観たかった時期を思い出させるものがあって、さらにこの映画自体、限界を超えた夢のような感覚があり、夜の感じを倍増させた。 『妖艶能面地獄』は、引き込まれるところが多く、純愛(?)が非情に踏みにじられるので、ストーリーがそれを意図していたらだいぶエモーショナルになれた、しかし、一般的なエモーション(顕在意識に訴えかけるストーリー)を超えたどこかに爆浸していたのが美しかった。もはや誰の欲望なのかもわからず、世界の代表のように、「それに没頭する」ということの、切なさ、意味の識れなさ、大きな意識の穴。記憶の穴。その様子を観ている私たちと、取り巻く世界の変に醒めた、しかし蠢いているような美しさ。それは非常に大雑把な意味では色々な難所を超えた上で、神秘的とも言える、愛の概念を再定義しているという意味で好きな作品だった。 The other day, I watched a romantic pornographic film ("Exotic Mask in Hell(1988)" by Fumihiko Kato) in which a friend's father participated as an assistant director. (Although there were many places) The richness of the sensual expression of Japanese classic romantic pornography (which seems to intend to naturally pass through the regulations),it was the art to be a "cinema" for the purpose to screen. I often try to remember the whole figure of the films that I watched so far, but I had a period that I chaotically watched a lot of movies that I couldn't even remember the title. So I wonder I was influenced by such rare films that I can never meet again than the so-called masterpieces that I kept in my list. I don't know the evaluation of "Exotic Mask in hell", but in the sense of sudden encounter, there is something that reminds me of the time when I wanted to watch anything, and this movie itself has a color of dream that exceeds the limit. It doubled the feeling of the night. This film was often fascinating, and the pure love (?) was trampled ruthlessly, so if the story intended, it could be quite emotional, but rather because the film has been immersing in into somewhere beyond the general emotion (= the story that appeals to the consciousness of manifestation), I could feel Beauty. They don't know who's desire they have anymore, they are like the representatives of the world, the sadness of "immersing in it", the in-comprehensiveness and the big hole of consciousness". A hole in memory. Us watching the situation and the the world around us, but sober. It redefined the concept of love, which was mysterious after overcoming various difficulties in a very rough sense. and I liked this piece. --- Cinema Screening Club No.1 : "Exotic Mask in Hell" by Fumihiko Kato (VHS - 1988) The atmosphere of bad customs like Japanese modern horror's isolated local countryside is nice. Shots were beautiful and it stimulates unconsciousness. Erotic scenes are sometimes looked absurd because of the objective shots. on the other hand, such sensations wondering remembering something that is completely forgotten are stimulated by some scenes and it was erotic. (For example the first shot of a tunnel) 団鬼六『妖艶能面地獄』 日本の現代ホラーの孤立した地元の田舎のような暗い因習の雰囲気。 ショットは美しく、無意識を刺激します。 エロティックなシーンは、客観的なために不条理に見えることがあります。 一方で、完全に忘れられたものを思い出すような感覚は、いくつかのシーンに刺激されてエロティックでした。 (たとえば、トンネルの最初のショット)
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September 2024
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