I went to see Miwa Okuno's performance for the opening reception of 「GO-5」.
It was really amazing. She will do "Body installation" until 11/8. Please check the information. Miwa Okuno body installation During the exhibition, Miwa Okuno will perform a body installation with the theme of “Past and Memory”. Date: 11/4 13: 00-19: 00 11/5 13: 00-19: 00 11/6 13: 00-19: 00 11/7 13: 00-16: 00 11/8 13: 00-16: 00 https://gallery.ultrasupernew.com/tokyo/exhibition/go-5/ Miwa Okuno https://www.miwaokuno.com/ --- Though I was impressed by any details of her physical expressions and movements which were continuously unfolding in front of me, Some ideas came upon in my heart after seeing her performance. So I'd like to try to just note it personally. Firstly, I strongly felt "elegance" and "Eros". Then suddenly, I noticed that these impressions connect to the landscape that the actress, Delphine Seyrig activates in Marguerite Duras' films, (or "Last Year at Marienbad" is her most famous work probably, but Duras's her was more erotic.). And I found deeper similarity between Miwa in this performance and the existence of the character in Duras' film is "Passiveness". To say "passive" for the dance performance is strange. Because basically it's the sequence of movement. And actually, Miwa's physical ability for movement is superhuman. However, passiveness is actually one of the core potentials of dance. As you can see in Andersen's "Red Shoes". In Miwa's performance in this time, I saw such kind of awesomeness of dance, or body. The more acrobatic her body moves, the more passive she becomes, it's kind of half human / divine possession. And body itself is amazing thing as she said to me after the show. I can paraphrase that body is the holy and natural. Miwa's elegance was eroded and driven by the body's wild nature. Miwa's dance has other faces, and I'm totally fascinated, even addicted. So I'd like to keep following her work. --- By the way, I know that we share the same affection for "AKIRA" . I imagined that because I've already shot her performance, then it meant I already shot the core philosophy of AKIRA. I think, if it's possible to shoot something like AKIRA someday, But it's good that I won't make her body inflated or express any super natural ability by apparent visual effects, if there are only her dance, the most dramatic field of AKIRA can be visualized. By the way (2) after the show I talked to (my one and only teacher during student period) Tatsuro Ishii (Dance critic) And he told me that her "word" (or Language?) is different from other Japanese dancers. and it is the reason that makes her international. I need to think about this more, but I'm sure that I rarely see a person who dances with a fascinating philosophy and communicates with any kinds and levels of body like her. 奥野美和さんのパフォーマンスを観てきました。 目の前で絶え間なく展開されていく、彼女の動きのどのディテールにも、感銘を受けましたが、 パフォーマンスの後で、いくつかの連想が私の心に浮かびました。 だから私は個人的にそれを書き留めたいと思います。 まず、「優雅さ」と「エロス」を強く感じました。 そして突然、これらの印象が女優のデルフィーヌ・セイリグがマルグリット・デュラスの映画で活性化している風景に関連していることに気づきました(または「去年マリエンバードで」by レネはおそらく彼女の最も有名な作品ですが、デュラスのいくつかの映画の中の彼女はよりエロティックです)。 そして、(今回のパフォーマンスで私が感じた)美和さんと、デュラスの映画の人物の存在の類似性をもっと探っていくと、それは「受動性」であることがわかりました。 ダンスパフォーマンスで「受動的」と言うのは奇妙です。 基本的にそれは一連の動きだからです。 そして、美和さんの運動能力は超人的です。 しかし、実際には受動性はダンスの核となる可能性の1つだと思います。 アンデルセンの「赤い靴」でわかるように。 美和さんの今回のパフォーマンスでは、私はそのような種類のダンス、または身体の素晴らしさを見ました。彼女の体がよりアクロバティックに動くほど、彼女はより受動的になり、 それはある意味、半分の人間/神の所有物です。 ショーの後で彼女が私に言ったように、体自体は驚くべきものです。それは、体が神聖で自然であると言い換えることができます。 美和さんの優雅さは、身体の野生の性質によって侵食され、ドライブされていた。 美和さんのダンスは今回のパフォーマンスとはまた違うものだと思うし、なんとも言い難い中毒性があるので、引き続き観にいきたい。 ところで、私たちはどっちも、「AKIRA」ファンです。 私は彼女のパフォーマンスをすでに撮影しているので、それはすでにAKIRAのコア哲学を撮影していることを意味しているのだろうかと想像した。 その後、いつかAKIRAのようなものを撮影することができれば、と考え、でも、そのとき、彼女がいくら演技がお上手だとしても、例えば身体を膨らませたり、超人的な能力を表す、わかりやすい視覚効果を作らない方が絶対いいだろうと思った。彼女のダンスだけがあれば、AKIRAの中で感じる最もドラマティックな問題を視覚化できる。 ちなみに、私の唯一の学生時代の恩師と言える方である、ダンス評論家の石井達朗先生に、ショーの後でお話を聞いた。 石井先生は、美和さんの「言葉」は、他の日本人ダンサーとは違うと言った。 それが彼女を国際的にする理由だと..。 私はこれについてもっと考える必要がありますし、今全部は説明できませんが、彼女のようなあらゆる種類とレベルの身体に対して魅力的な哲学をもちながら踊り、コミュニケートできる人を見ることはめったにないと確信しています。
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October 2024
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