未発表の小説を元に制作したアルバム "架空のゲーム Kakuu no Game / Fictional Game (Central Game OSTF 2)" - 8/20発売8/18/2024 未発表の小説「アセンション・リバー/Central Game」を元に制作した音源のアルバム、 "架空のゲーム Kakuu no Game / Fictional Game (Central Game OSTF 2 " が、8/20にBandcampの以下のリンクでリリースされます。 The album "架空のゲーム Kakuu no Game / Fictional Game (Central Game OSTF 2)", based on the unpublished novel "Ascension River / Central Game", will be released on Bandcamp on August 20th. https://yoknahasegawa.bandcamp.com/album/kakuu-no-game-fictional-game-central-game-ostf-2 23ページオリジナルブックレット付。(*P22→23、変更になりました) 言葉、写真、山本祐生 (Calax Records) calaxrecords.com によるライナーノーツ「創造と弔い。仮想と現実の狭間で。」 デザイン : 山井隆介 With Original Booklet (P23), E/J bilingual Designed by Ryusuke Yamai Liner notes "Creation and mourning. Between the virtual and the real. " by Yusei Yamamoto (Calax Records) Words and Photographs by Yokna Hasegawa "不思議に牧歌的な、ポスト・サイバーパンクの世界。 電波の混線で増殖するメッセージを結ぶと、廃墟に、美しい結界が浮かび上がった。非人間的な言語感覚と激しい感情の逆光。" 「架空のゲーム / Fictional Game」は、長谷川億名の妄想小説「Central Game ( aka Ascension River 昇天川)」を音楽で表現した「Central Game OSTF」の続編である。 前回中心的な存在だったシューゲイザーに加え、本作ではラップ、機械音声、独特の節回しを含む内省的でポップなサウンドスケープが展開された。 多くのものが奪われ、失われていく予感の中にも、反エントロピーを信じるパラノイアのような、明るさと笑いが散らばっている。 信仰、犠牲、純粋性、疑似科学とスピリチュアリティ、フェティシズムと軽蔑、空虚な暴力を通り抜けた、アセンション後の敗者への讃歌。" "A strangely pastoral, post-cyberpunk world. When connecting the messages proliferating due to radio interference, a beautiful barrier emerges floating above the ruins. The backlight of inhuman linguistic sense and intense emotions." "Fictional Game" is a sequel to "Central Game OSTF," which musically expressed Yokna Hasegawa's fictional novel "Central Game (aka Ascension River)." In addition to the shoegaze that was central to the previous work, this piece develops an introspective and pop soundscape including rap, mechanical voices, and unique phrasing. Amidst the premonition of many things being taken away and lost, there is a scattering of brightness and laughter, like paranoia believing in anti-entropy. It's a hymn to the losers after ascension, passing through faith, sacrifice, purity, pseudo-science and spirituality, fetishism and contempt, and empty violence. 80~90年代の音楽作品の発見、再発を行なっているCalax Recordsを三浦義晃さんと主催しているヤマモトユウセイ君にライナーノーツをお願いしました。ユウセイ君は、2014年の映画「イリュミナシオン」では主役のヨウスケの友人の一人であるキクチ役を、また新作の映画「コスモ・コルプス」では、"未来縄文編"に清水彩貴さんと出演しているほか、その他一部撮影や美術など、様々な形で参加してくれています。 イメージのセレクションから、ブックレット全体を制作してくれた山井隆介君には、2018年ごろから名刺やWebサイト、ポスターなど幅広くデザインしてもらっていて、2020年には「函数の部屋」を共同展示、「コスモ・コルプス」では未来編、未来縄文編の美術を担当していただいています。 様々なAIを使っていくうちに副産物が生まれていき、このブログさえもが音楽になり初め、はじめはそれらをパッケージしたらどうだろうかという軽い、実験的な気持ちだったのですが、ユウセイ君に改めてインタビューをしていただいたり、山井君に思いがけない写真を取り上げてもらううちに、この「瞬発的に形になったもの」が、意外に自分にとって、「生きてきた時代とリンクした、深い根を持っているもの」だったのだと気づきました。 キヤノン写真新世紀に出した写真作品の「アセンション・リバー (2013)」は、ライナーノーツにも書いていただいたように、この小説(or 映画)の、オンラインも含むリサーチ時に撮った写真を元に構成されています。 しかし、それ自体は自分でも説明したのですが、ヤマモト君はそこからさらに掘り下げ、全然話に出ていなかった十代の頃の「始祖鳥なんとかかんとかの死」という作品や子供の頃のゲーム体験までを繋げて考察してくれました。 私のような、商業的な活動をしていない、あまり多くの人に知られてもいない人間にとって、作品の意味や価値というのは自分でもよくわからないものではあるのですが、もはや誰か、理想的に中性的な、一人の他人の世界みたいに、気づくと考えている世界をこれからも紡いで行って、その中で時間を過ごしてみたい、そこから現実世界を掴む鍵を見つけたいという、不思議な感覚があります。この、"増築に増築を重ねた""違法建築のような"アセンション・リバーも、架空の街「昇天川」も、そう言ったイマジナリー・スペース、イマジナリー・ワールドであり、ヤマモト君が再発見してくれた言葉「夢遊病」者として、これからも様々な場所や瞬間の探索を続けていきたいと思っています。その中で他のどなたかの領域と繋がって出会うことがあったら、それこそ架空のゲームのリリックのように挨拶したい。"変なところで会ったね、魔界で"と。 I asked Yusei Yamamoto to write the liner notes. He co-hosts Calax Records with Yoshiaki Miura, which discovers and re-releases music from the 80s and 90s. In the 2014 film "Illumination," he played Kikuchi, one of a protagonist - Yosuke's friends. He also appears in the Jomon future part of the new film "Cosmo Corps" with Saki Shimizu, and has been involved in various aspects including some filming and art direction. Also, Ryusuke Yamai who selected the images and produced the entire booklet, has been designing a wide range of materials for me since around 2018, including business cards, websites, and posters. In 2020, we held a joint exhibition called "Function Room," and he's in charge of the art direction for the future and Jomon future sections of "Cosmo Corps." Due to our frequent collaborations, I initially approached this project with a light, experimental mindset. However, as Yamamoto did a new interview with me and Yamai unexpectedly chose certain photos, I realized that this "spontaneously formed work" was unexpectedly deeply rooted in my life and the era I've lived through. Specifically, my photo series "Ascension River (2013)," submitted to the Canon New Cosmos of Photography, was composed of photos taken during the research phase for this novel (or film), including online research, as mentioned in the liner notes. While I explained that by myself, Yamamoto delved even deeper, connecting it to my teenage work "The Last day of Archaeopteryx X" which I hadn't even mentioned, and my gaming experiences in my childhood as well. For someone like me, who doesn't engage in commercial activities and isn't well-known to many people, the meaning and value of my work is often unclear even to myself. There's a peculiar sensation that I want to continue to draw this world, as if it were someone else's ideally neutral but mysterious world, to spend time in it, and to grasp truths about our real world from within it. This "Ascension River," which has been "Endless expansion" like an "illegal construction," and the fictional city of "Shoten-gawa" (Ascension River) are such imaginary spaces and worlds. As a "sleepwalker," a term Yamamoto rediscovered for me, I want to continue exploring various places and moments. If I happen to connect with someone else's domain in the process, I'd like to say, as in the lyrics of the "Fictional Game" : "Hennna Tokoro de Attane, Makai de - What a strange place to meet, in the demon realm."
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October 2024
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